ШАРТАРАП ШАРАЙНА

Орталық Азия ренессансы: орнықты даму және өркендеу жолы

Cаясат
I. ДАМУ МАҚСАТТАРЫНЫҢ ОРТАҚТЫҒЫ
Орталық Азия аймағы сан ғасырдан бері біртұтас геосаяси және рухани кеңістік ретінде белгілі. Бұл – табиғи ресурсы мен адам капиталы мол, мәдени-тарихи мұрасы бай өңір.
Көшпелі және отырықшы өмір салтының үн­дестігі мұндағы шаруашылық жүйенің негізі болып қана қоймай, аймақтың өзіндік саяси-құқық­тық мәдениетін және кез келген өзгеріске бейімдігі­мен, төзімділігімен ерекшеленетін құндылықтар жиын­тығын қалыптастыруға ықпал етті. Орталық Азия кеңістігі сан алуан им-перияның құрылғаны­на, ыдырағанына, саяси және экономикалық модельдердің табиғи жолмен дамығанына куә болды, бірақ өзіне тән бірегейлігін сақтап қалды. Халықтарымыз ежелден түрлі өркениет-пен тіл табысып, қарым-қатынас орната білді. Соның арқасында бұл аймақ өзінің этномәдени және рухани ерекшелігін сақтай отырып, Ұлы Жібек жолының және тұтастай алғанда үлкен Еуразияның тарихында шешуші рөл атқарды.
Дамудың жаңа тарихи кезеңінде елде-ріміз көптеген сынақ пен қиындықты бастан өткерді. Дегенмен Орталық Азия республикалары «қалып­таспаған мемле-кеттердің» қатарына немесе failed states деп аталатын топқа қосылады деген пес-симистік болжам расталған жоқ. Аймақ-тағы елдер өздерінің қалыптасқан дербес мемлекет екенін дәлелдеп, халықаралық қауымдастықтағы лайықты орнын алды. Халықтарымыздың бірлігі мен даналы-ғының арқасында біз өзіміздің аумақтық тұтастығымызды, еркіндігіміз бен еге-мендігімізді нығайттық.
Бүгінде өңірдегі әрбір елдің мемле-кеттік құрылыс, нарықтық экономиканы дамыту, мәдени мұрасын қалпына кел-тіру, ұлттық бірегейлігін қалыптастыру ісінде өзіндік тәжірибесі бар десек, ар-тық айтқандық емес.
Қоғамдық және мемлекеттік инс­ти-туттар жаңғыртылды. Дамыған инфра­құрылым мен өнеркәсіп желі­сі құрылды, мыңдаған шақырым жаңа теміржол мен автокөлік жолы салынды, маңызды әлеуметтік нысандар бой көтерді. Біздің ашықтық пен жаңару жолындағы бағы-тымыз ұлттық эко­номикаларымыздың дәйек­ті түр­де өсуін және олардың әлем­дік эко­но­ми­калық қатынастарға ықпал­да­суын қамтамасыз етті. Білім беру, ден­­саулық сақтау және зейнетақы жүйелері-нің жоспарлы дамуы ха­лық­­тың әлеумет-тік-экономикалық жағ­дайының айтар-лықтай жақса­руына септігін тигізді.
Өңірдегі мемлекетаралық қаты­настар да түбегейлі өзгеріске ұшыра­ды. Елде-ріміздің арасында барлық деңгейде сын-дарлы екіжақты және көпжақты диалог жолға қойылды, өза­ра тиімді ынтымақ-тастық дамып келеді. Осыған дейін ай-мақта­ғы қа­рым-қатынасты жан-жақты дамы­туға кедергі келтіріп, қайшылық ту­ғызған мәселелерді шешу жолындағы жетістіктеріміздің мән-маңызы зор.
Су-энергетика саласында өзара тиім­ді шешім табуға қатысты табыс­тарымыз-ды жоғары бағалауға болады. Мемле-кеттік шекараларды дели­митациялауға, шекарадағы өткізу бекеттерінің жұмы-сын жетілдіруге, көлік қатынасын кеңей-туге, жаңа бағыттарды іске қосуға және азамат­тардың барыс-келісін жеңілдетуге қатысты мәселелерді кезең-кезеңімен шешуге қолайлы жағдай жасалып отыр. Өңірдің ұзақмерзімді қауіп­сіздігін және өркендеуін қамтамасыз ету үшін күш біріктіру жолындағы іс-қимылдар да тұрақты түрде жүзеге асырылып келеді. Бұл бағыттан айнымасымыз анық.
Бүгінгі таңда бес мемлекет ара­сын-дағы саяси, сауда-экономикалық және мәдени-гуманитарлық қатынас­тар нақты мазмұнға ие болып, те­рең стратегиялық әріптестік пен одақ­тастық деңгейге көте-рілді. Орталық Азия мемлекеттері сырт-қы саяси қарым-қатынаста өзінің сали-қалы стратегиясын жасай алды. Бұл қадам еларалық және өңіраралық мүдде-лер тепе-теңдігін сақтап, елдеріміздің жаһандық үдерістерге толыққанды қаты-суына жол ашты.
Орталық Азия елдері ТМД, ШЫҰ, АӨСШК, ЭЫҰ, ЕАЭО, ТМҰ және басқа да табысты әрі ықпалды ұйымдардың құрылтайшысы ретінде бейбітшілікті жақтайтын мемлекеттер екенін дәлелдей отырып, өзінің идеялары мен жобаларын көпжақ­ты құрылымдарда белсенді түрде ілгерілетіп келеді. Міне, осының бәрі «Орталық Азия бестігін» Еуразия құрлы-ғының төрінде тұрақты дамып келе жат-қан бақуатты елдер деп сеніммен айтуға мүмкіндік береді.
Ортақ тарихымыз, ғасырлар бойы жалғасып келе жатқан достығымыз бен тату көршілік дәстүріміз бауыр­лас ха-лықтарды бұрынғыдан да жа­қын­дастыра түсетін мызғымас тұғыр болып қала бе-ретіні анық.

II. ДАМУДЫҢ ЖАҢА КЕЗЕҢІНДЕГІ АЙМАҚТЫҢ РӨЛІ
Орталық Азия мемлекеттері мен ха-лықтары географиялық орнына байла-нысты ғасырлар бойы бірін-бірі мәдени жағынан байытуға және құрлықта өрке-ниетаралық диалог орнатуға ықпал етті, бейбітшілік пен өзара түсіністікті сақтау ісіне қомақты үлес қосты. Орталық Азия қазір де осы ізгі әрі жауапты миссия­сын табысты жалғастырып келеді.
Біздің мемлекеттеріміз Біріккен Ұлт-тар Ұйымы Бас Ассамблеясының маңыз-ды қарарларының тең авторлары атана отырып, жаһандық орнықты даму, жал-пыға бірдей қауіпсіздік пен тұ­рақтылық-ты қамтамасыз ету, өңір­лік және халық-аралық құрылымдар аясында бір-біріне қолдау көрсету сияқты мәселелер бойын-ша ортақ ұстанымнан айныған емес.
«ОА плюс» форматындағы жаңа диа-лог орындарының пайда болуы Орталық Азияның халықаралық саясат субъектісі ретіндегі саяси салмағы арта түскенін аңғартады. Осыған дейін мұндай фор-матта 9 саммит және жоғары деңгейдегі кездесу өтті. Кейінгі екі жылда «ОА – РФ» (Астана), «ОА – ҚХР» (Сиань), «ОА – АҚШ» (Нью-Йорк), «ОА – ГФР» (Берлин) бірінші саммиттері, ОА және Еуропалық Одақ мемлекеттері басшы-ларының екі кездесуі (Астана, Шолпан-Ата), «ОА – ПШАМЫК» (Жидда) бірінші саммиті, сондай-ақ «ОА – Үндістан» саммиті (онлайн форматта) өткізілді. Биыл Астанада алғаш рет «ОА – Жапония» саммиті өтеді.
Осы форматтағы өзара ықпалдас­тық-қа басқа да елдер, халықаралық ұйым­дар қызығушылық танытып отыр­ғанын атап өткен жөн. Осылай­ша, өңірдің әлемдік арена субъектісі ретіндегі орнын бекітуге маңызды қадам жасалып жатыр.
Жаңғыртуға және озық білімге ұм-тылумен қатар, дәстүрлі құнды­лық­тарды ұстану жолы – Орталық Азияның даму бағдары. Сөйтіп, біздің аймақ жаңарып жатқан ха­лық­аралық жүйенің дербес әрі ық­пал­ды мүшесіне айналып келеді. Бү­гінде біз халықаралық геосаяси және гео-экономикалық өзгерістердің Еуразияда-ғы орталығы ретіндегі рө­лі­мізді нығайту-ды көздеп отырмыз.
Өңірдің экономикалық салма­ғы­ның арта түсуі, инновациялар үшін ашық бол-уы және зияткерлік әлеуеті оның қазіргі заманғы әлем­дік құрылымның негізгі қозғау­шы күштерінің біріне айналуына мүмкіндік беретін алғышарттарды қа-лыптастырады. Біздің мемлекет­теріміз-дің бұған қажетті барлық ресурсы мен мүмкіндігі бар.
Сыртқы әріптестерімізбен бір­лесіп жүргізетін өңірлік жобалар аясындағы ортақ ұстанымдарымызды диалог алаң-дарында жан-жақты ілге­рілету үшін күш біріктіру мәселесі ерекше назар аударуға лайық.
Орталық Азияны Еуропа мен Азия-ның арасындағы көпір ретінде ғана емес, халықаралық қатынастар саласында жаһандық деңгейдегі жаңа орталыққа айналуға қабілетті жеке ойыншы ретінде танытатын уақыт келгеніне сенімдімін.
III. ӨЗАРА ЫҚПАЛДАСТЫҚТЫҢ ЖАҢА ФОРМАТЫ
Алдағы он жыл біздің аймақтың бола-шағын айқындайтын кезең болатыны айдан анық. Осы тарихи мүмкіндікті қан-шалықты тиімді пайдалана алатынымыз тек өзімізге байланысты.
Жаһандық геосаяси ахуал аумалы-төкпелі болып тұрған қазіргі кезде біз өңірде өзара сенімге және ор­тақ әрі біртұтас қауіпсіздікке негіз­дел­ген кеңіс-тік құрдық, өңірлік ық­­пал­дастыққа бөгет кедер­гі­лерді жойдық, көп қырлы ын­ты­мақ­тастығымызды жоғары сапалы дең-гейге шығаратын тұғыр қалыптастыр-дық.
Қазақстан бүгінде Қырғызстан, Тәжік­стан, Өзбекстан елдерімен одақ­тастық қатынас орнатып, Түрік­­менстан-мен стратегиялық әріп­тестікті дәйекті түрде кеңейтіп келеді. Ха­лық­тары-мыздың өзара жа­қын бо­луға ұмтылысы бар­лық деңгейдегі бай­ланыстың кү­шеюі­нен де көрінеді. Мемлекет бас­шылары-ның бір-бірі­не жиі сапарлап, тұрақты кездесуі парла­ментаралық, үкімет­ара-лық және ведомствоаралық байланыс-тарды тереңдетуге тың серпін берді.
Белсенді саяси диалог пен ізгі ниет бесжақты ықпалдастықты дамы­ту ісінде маңызды ұйыстырушы фак­торға айнал-ды. Өңірдегі мемлекеттер бір-бірінің тәу-елсіздігін, егемендігін және аумақтық тұтастығын құрмет­теу, келіспеушіліктер туындай қалса оны бейбіт жолмен шешу сияқты іргелі қағидаттарға негізделген ынты­мақтастықтың Орталық Азияға ғана тән бірегей үлгісін қалыптастырды.
Орталық Азия мемлекеттері бас­шы­ларының Астанада, Ташкентте, Түрікменбашыда, Шолпан-Атада, Душанбеде бес консультативтік кез­десуі болды. Соның нәтижесінде өңір­лік ықпалдастық барынша те­рең­­деп, кеңейе түсті. Тіпті бұрын-соң­­ды бол­маған дең-гейге көтеріліп, инте­г­ра­­циялық үдеріс-тер дәйекті, жүйелі және ең бастысы, үздіксіз си­патқа ие болды десем, артық айтқан­дық емес.
2018 жылы Астанада өткен ал­ғашқы кездесуде өңірдегі бес елдің ықпал­дастығына қатысты негізгі ба­ғыт­тар ай-қындалды. Соның арқа­сын­да өңірлік қауіпсіздікті қамта­масыз ету саласын-дағы байланыстар жандана түсті.
2019 жылы Ташкенттегі екін­ші кездесуде Орталық Азия көш­басшылары өңірлік ықпалдас­тық­ты нығайта түсетін болашағы зор бірқатар бастама көтерді. Атап айт­қанда, Қазақстан ХХІ ғасыр­да Ор­талық Азияны дамыту үшін Достық, тату көршілік және ынтымақтастық туралы шартқа қол қою, сондай-ақ өңір елдерінің Қауіпсіздік кеңес­тері хатшы-ларының тұрақты кезде­суін өткізу қажет-тігі туралы ұсы­ныс білдірді. Саммит-терді өткізу рег­ла­ментінің қабылдануы басқосудың маңызды нәтижесі болғаны даусыз.
2021 жылы Түрікменбашы қала­­сын­дағы үшінші саммит өте маз­мұнды өтті. Мемлекет бас­шы­­лары Парламентаралық форум мен Жастар форумын шақыру, Іс­кер­лік кеңес құру туралы бастама көтер-ді. Консультативтік кездесулер симво-ликасының бекітілуі де – айтулы қадам.
2022 жылы Шолпан-Атада өт­кен төртінші кездесудің басты сая­си қоры-тындысы ретінде ХХІ ғасыр­да Орталық Азияны дамыту үшін Достық, тату көр-шілік және ынты­мақтастық туралы бес-жақты шартқа қол қою рәсімінің бас-талуын, сондай-ақ Орталық Азияның «Жасыл күн тәртібі» бағдарламасының және көпжақты форматтар аясындағы ықпалдастық тұжырымдамасының бекі-тілуін айтуға болады.
2023 жылы Душанбедегі мерей­­тойлық бесінші кездесуде Ор­талық Азия мемлекеттері басшы­­ларының консуль-тативтік кездесу­лерінің фор­матын ин-ституттандыру жолын­да алғашқы қадам жасалды. Ел­­дердің көшбасшылары Ұлт­тық үй­лес­тірушілер кеңесін (Орталық Азия мемлекеттері басшыларының кон­суль­тативтік кездесулері істері бойын­ша) құру туралы шешім қа­был­дады.
Астанадағы алтыншы консуль­та­тивтік кездесуде көлік саласындағы ведомство басшыларының басқо­суы одан әрі жалғасады, энергетика ми­нис-трлерінің алғашқы кезде­суі болады. Сон-дай-ақ өңірдегі мемле­кеттердің бұқа-ралық ақпарат құрал­дарына және ақпа-рат мәселелеріне жауапты министрлері мен өзге де лауазымды тұлғаларының кеңесі өтеді.
Жалпы алғанда, жоғары деңгей­дегі жүйелі кездесулер барлық ба­ғыт бойын-ша бірлескен жұмысқа елеулі серпін берді. Өңірлік ынтымақ­тас­тықты дамыт-уға арналған жол карталарының қабыл-дануы бұған зор септігін тигізіп отыр. Оларға ықпал­дастықты нығайту жөнін-дегі нақ­ты іс-шаралар енгізілген. Соның нәтижесінде, аймақта сауда-эконо­ми-калық және іскерлік байланыстар айтар-лықтай жанданды. Орталық Азия аумағы тарих тұрғы­сынан қарағанда тым қысқа мерзім ішінде сауда, инвестициялық және кө­лік-коммуникациялық әлеуеті жыл­дам артып келе жатқан өзара тиім­ді ынтымақтастық кеңістігіне айналды.
Кейінгі 5 жылда (2018-2023 жылдар) өзара сауда айналымы 2 есеге жуық көбейіп, 5,7 миллиард доллар­дан 11 миллиард долларға дейін арт­ты. Өткен жылдың қорытын­ды­сы бойынша ішкі тауар айналы­мы 25 пайызға өсті. Соның ішінде Қазақстанның Орталық Азия елдері­мен саудасы былтыр 26,8 пайызға артып, 8 миллиард долларға жетті.
Бірлескен ірі жобалар оған қа­ты­­су­шы елдерге қомақты пайда әке­ліп қана қой-май, Орталық Азия экономикасының бү-кіл құрылымын өзгертіп отыр.
Шекара маңындағы аудандарда сауда-логистика және өнеркәсіп хабтарының желісін дамыту ісі ынты­мақтастықтың маңызды бағыты саналады. Бұл хабтар өзара сауда мен ор­тақ инвестициялық қызметті алға бастайтын жаңа драйвер бола алады.
Елдеріміздің көлік-логистикалық әлеуетін тиімді пайдаланудың страте­гиялық маңызы артып келеді. Бұл сала өңірдің қарқынды дамуына жаңаша серпін беретін қозғаушы күшке айналуға тиіс.
Экономикалық өрлеудің нақты бас-тауы саналатын өнеркәсіп, энергетика, ауыл шаруашылығы, көлік және цифр-ландыру салаларында бірлескен кәсіп-орындар құруға көп көңіл бөлініп жатыр. Орталық Азия мемлекеттерінің өнеркә-сіптік кооперациясын дамыту жөніндегі іс-қи­мыл жоспарының биыл бекітілуі осы бағыттағы маңызды қадам болмақ.

IV. ӨҢІРЛІК ЫҚПАЛДАСТЫҚТЫҢ КЕЛЕШЕГІ ТУРАЛЫ ЖАЛПЫ ПАЙЫМ
Осының алдында Душанбеде өт­кен саммит бес мемлекеттің «ортақ мекенін» трансформациялау жолында күш жұмыл-дыруы Орта­лық Азия­ның экономикасы дамыған және көркейген өңірге айналуы­на қуат­ты серпін беретінін тағы бір дә-лел­деді. Бұл ретте Астана кезде­суі өңір мем­лекеттерін алдағы бес жылда (2024-2028 жылдар) дамытуға арналған жаңа кезеңнің бастауы болуға тиіс.
Қазіргі жаһансыздану жағдайын­да Орталық Азия елдерінің өңірі­ші­­­лік ық-палдастығы оның ерекше өр­ке­­ниет ара-лы ретінде өзін өзі сақтауы үшін де, біртұтас болмыс ретінде өңір­ді тұрақ-тандыру үшін де аса өзекті. Елдеріміз бен халықтарымыз­дың тари­хы мен мәде-ниеті ортақ болған­дық­тан, бес мемлекет бірін бірі то­лықтырып отырады. Бұл бізді бірік­ті­ретін басты күш болуға тиіс.
Ұлы әл-Фарабидің «Халықтар бақыт-қа жету үшін бір-біріне кө­мек­тесе білсе, бүкіл жер беті ізгілік­ке тола­ды» деген сөзі бар. Дамудың жаңа кезеңінде біздің алдымызда осы өңірдің және оны мекен еткен ха­лық­тардың тағдырын айқындай­тын бірқа­тар маңызды мақсат-міндет­ тұр.
Бірінші. Орталық Азияда ғана емес, сонымен қатар іргелес жат­қан аймақтар-да да бейбітшілік пен тұрақтылықты сақтау – ұзақ мер­зім­ге арналған өркен-деу мен даму­дың маңыз­ды алғышарты.
Қазақстанның сыртқы саяса­тындағы басым бағыттың бірі – тепе-теңдікті сақ-тауға ұмтылу. Біз әрдайым «Бейбітшілік бәрінен қым­бат» деген қағиданы ұстана-мыз. Қа­зақстан әлем қоғамдастығының жауапты мүшесі ретінде халықаралық құқық қағидаттарын қатаң сақтау, еге-мендікті құрметтеу және шека­раның тұ-тастығына қол сұқпау қажет деп санай-ды.
Қазақстанның бұл пайымымен келі-сетін елдер аз емес деп сенім­мен айта аламын. Көптеген елдің ұста­нымдары бір-біріне ұқсайды. Оның бәрі әділ әрі болжауға болатын әлем­дік тәртіп орна-туға негізделген. Бұл ұстаным қазіргі беймаза заманда бола­шақ туралы сын-дарлы көзқарас қалыптастыруға жол ашады.
Орталық Азияның айналасында күр-делі әскери-саяси ахуал сақталып отыр-ған қазіргі жағдайда қорғаныс саясаты мен қауіпсіздік саласында бірлесе әрекет жасау қажеттігі туын­дайды. Өңірлік қауіпсіздік жүйе­сін құру, оның ішінде Орталық Азия­ның қауіпсіздігіне байла-нысты сын-қатерлер тізімін және оның алдын алу шараларын әзірлеу мәселесі өте өзекті.
Орталық Азияда біртұтас қауіп­сіз­дік кеңістігін қалыптастыру, бұ­рын­нан бар және жаңадан пайда болған қауіп-қатер-лерге қарсы күресуге қатысты негізгі түйткілдерді шешетін кешенді тәсілдер қарастыру, олардың алдын алу және қа-терлер туындаса қолға алынатын шара-ларды ойластыру, сондай-ақ БҰҰ-мен және осы саладағы басқа да халықара-лық, өңірлік ұйым­дармен белсенді ық-палдастық орнату аймақтағы мемлекет-тердің ең басты басымдықтары сана-лады.
Екінші. Экономикалық әлеуе­ті­мізді одан әрі арттыру, ықпал­дастықты терең-дету.
Көпжақты ықпалдастықтың берік экономикалық негізін қалыптастыру мә-селесі біздің елдеріміздің айнымас мін-деті болып қала беретіні сөзсіз. Өңірдегі мемлекеттердің бірлескен күш-жігері мен қуатты экономикалық әлеуетінің арқасында Орталық Азия аумағы сауда, инвестиция, ғылым және инновация саласында зор мүм­кін­діктері бар кеңіс-тікке айналып отыр.
Елдеріміздің жалпы аумағы – 3 882 000 шаршы шақырым, хал­қының саны 80 миллионнан асады, ал ішкі жалпы өнімі 450 миллиард долларға жуықтайды. Әлемдегі уран қорының шамамен 20, мұнай­дың 17,2, табиғи газдың 7 пайызы – біз­дің аймақтың еншісінде. Орталық Азия көмір өнді­ру­ден әлемде 10-шы, электр энергиясын өндіруден 19-орында тұр.
Біздің экономикаларымыз бірін-бірі толықтырып отырады. Бұл жағ­­дай ел-деріміздің сыртқы фак­­­тор­ларға лайықты төтеп бе­руін қам­там­а­сыз етіп, сауда-өн-ді­ріс сала­сында­ғы цикл­дерді әртарап­танды­руға мүмкіндік береді. Бірлескен эко­­но­микалық жобаларды тиімді іске асы­ру осы үдеріске оң ықпал ете алады.
Экономикаларымызды техноло­гия­лық жағынан дамыту – маңызды міндет. Біз табиғи ресурстарға тәуел­діліктен бір-тіндеп арылуымыз қажет. Осы ретте медиа, кино, музыка, дизайн, білім беру және ақпараттық тех­нологиялар саласын қамтитын креативті индустрия мен цифрландыру ісі экономикаға тың серпін беретін күшке айнала алады. Өңір елде-рінің осы бағытта бірлескен жобалар әзірлеуге әлеуеті де жетеді.
Цифрлық және креативті индус­трия­ның жаппай қарқын алуы ши­кізатқа сүйенген экономикадан зият­­керлік си-паттағы өндіріске дәйек­ті түрде көшуге ықпал ете­тін бола­ды. Ор­­талық Азияның ық­пал­дас­ты­ғы біз­­дің елдеріміздің ұлт­тық эконо­ми­­ка­лық өсімінің басты себеп­шісі бол­ма­ғанымен, оның негізгі қай­нар көзінің бірі бола алатынына сенім­дімін.
Үшінші. Өңірдің жер жүзіндегі ең маңызды көлік-логистика және транзит хабтардың біріне айналуға толық мүм-кіндігі бар.
Орталық Азия аймағы күн өт­кен сай-ын жаһандық көлік қатынас­тарының бас-ты тармағына айналып келеді. Бұл ретте ең алдымен, Қы­тай­дың бастамасымен қолға алынған, болашағынан зор үміт күттіретін «Бір белдеу, бір жол» жобасын және «Солтүстік – Оңтүстік» халықара-лық көлік дәлізін атап өтуге болады. Бұл жобаларға өңірдегі елдердің бәрі белгілі бір деңгейде қатысып жатыр.
Қазір біздің мемлекеттеріміз жаңа көлік дәліздерін қалыптастыруға қа­тыс­ты басқа да маңызды идеяларды жүзеге асыруға кірісті. Қазақстан өзі­нің серік-тестерімен бірлесіп, Транс­каспий халық-аралық көлік бағдарын (Орта дәліз) бар-ынша дамытып жатыр. Осы бағытпен тасымалдана­тын жүк көлемі орта мер-зімде бес есеге артуы мүмкін.
Қазақстанда теңіз инфрақұры­лымы-ның, яғни Ақтау және Құрық айлақтары-ның дамуына байланысты жаңа мүмкін-діктер ашылып жатыр. Аталған порттар арқылы Қытайдан, Орталық Азия елде-рінен Оңтүстік Кавказға, Түркияға, одан әрі Еуропа­ға жөнелтілетін жүк көлемі артып келеді.
Қазір Ауғанстан аумағы арқылы өте-тін көлік дәліздерін ашу қарас­ты­­­ры­лып жатыр. Бұл қадам Оңтүс­тік Азия елдері-нің әлеуеті мол нарық­тарына және Үнді мұхитындағы айлақтарға шығуға жол ашады. Бұған осы өңірдегі бүкіл ел мүдделі. Біз Ор­та­лық Азияның өз ішінде және одан тыс­қары елдермен көлік сала-сындағы ын­тымақтастық ауқымын кең-ейту ар­қы­лы көптеген мақсатқа жете аламыз.
Көлік қатынастарын кешенді түр­де жақсарту (әуе рейстерінің жиі­лігін арт-тыру, жаңа әуе және темір­жол бағыт-тарын іске қосу, шека­ра­дағы өткелдерді жаңғырту, т.б.), ин­но­вациялық техноло-гиялар­ды енгізе отырып, көлік инфра-құрылымының қарқынды дамуын қамта-масыз ету, транзит мүмкіндіктерін кеңей-ту және өңірдің транзиттік-логистика-лық әлеуетін тиімді пайдалану мәсе-лелері болашақта біздің елдеріміздің транзит-көлік саласындағы ықпалдасты-ғының негізгі бағыттарына айналуға тиіс.
Төртінші. Су, энергетика және азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз ететін ортақ ұстанымдарды әзірлеу.
Соңғы жылдары аймақтағы бар­лық ел су тапшылығын көріп отыр. Бұл жағдай ауыл шаруашылығы еңбек­керлерінің әлеуметтік-экономика­лық жағдайын тө-мендетіп, халыққа едәуір залалын тигіз-ді. Осы рет­те Халықаралық Аралды құт-қару қоры­ның (ХАҚҚ) аса маңызды су-энер­гетикалық, экологиялық және әлеу­меттік-экономикалық проблемаларды талқылау және шешу жолындағы бірегей өңірлік құрылым ретінде айрықша рөл атқаратынын атап өткім келеді.
Су мәселесі өңірдің азық-түлік қауіп-сіздігімен тығыз байланыс­ты. Сондық-тан Қазақстан ХАҚҚ-тың қазіргі төр-ағасы ретінде осы қордың аясындағы ын-тымақтастықты жандандыруды, сондай-ақ азық-түлік мәселесін де қамти оты-рып, Халықаралық су-энергетика кон-сорциумын бірге құруды ұсынды. Біздің еліміз бұл мәселелерді шешу жолындағы сындарлы әрі ашық диалогке қашанда қолдау білдіреді.
Қырғызстандағы Қамбар ата 1-ГЭС-інің және Тәжікстандағы Рогун ГЭС-інің құрылысы бүкіл өңір үшін энергетика саласындағы ғасыр жобасына айналуы мүмкін. Бұл нысандарды салу барлық тарапқа жан-жақты ықпал етеді.
Барша адамзатты азық-түлікпен қам-тамасыз ету ісіне әлі де жалғасып жатқан геосаяси дағдарыстар кесірін тигізіп отыр. Орталық Азия елд­ері­нің сыртқы факторларға тәуелділі­гін азайту үшін осы бағытта өзара үй­лес­тірілген шаралар қабылдау қажет­­тігі туындады. Сол үшін Қазақ­стан Орталық Азияда азық-түлік қауіпсіздігін қамтамасыз етудің 2030 жылға дейінгі стратегиялық жоспарын жасап, бес ел арасында талдау жүргізіп, деректер алмасатын бірыңғай ақпарат-тық платформа қалыптастыруды ұсын-ды.
Жаһандық климаттың өзгеруінің сал-дарын азайтатын маңызды қадам – «жа-сыл» экономикаға көшу. Өңір елдерінде жаңартылатын энер­ге­тиканың өздерін-дегі үлкен табиғи әлеуетін іске асыруға ұмтылыс бар. Мәселен, Қазақстан 2030 жылға қарай ЖЭК үлесін 15 пайызға дейін жеткізуді жоспарлап отыр. Ал 2060 жылға қарай біз көміртегі бей­тараптығы-на қол жеткізуге ниеттіміз.
Жаңартылатын энергия көздерін кеңі-нен пайдалану парниктік газ шығарын-дыларын азайту арқылы қоршаған ортаға пайдасын тигізіп қана қоймай, энергети-калық қауіпсіздікті арттыруға және жаңа жұмыс орындарын құруға ықпал етеді. Білім, ресурс және озық тәжірибелер ал-масуды жалғастыру осы саладағы ынты­мақ­тастықты нығайта түсуге септігін ти-гізеді.
Бесінші. Орталық Азияның ең маң-ызды және ең құнды ресурсы – білімді жас ұрпақ.
Орталық Азия – әлемдегі хал­қы ең жас өңірдің бірі. Аймақ тұрғын­дарының орташа жасы – небәрі 28,7. БҰҰ-ның болжамына сүйенсек, 2040 жылға қарай азаматтарымыздың орташа жасы одан әрі төмендеп, 28,3-ке жетеді. Бұл – Солтүстік Америка (41,5), Еуропа (46,8), Қытай (48) сияқты басқа өңірлерге қатысты болжам-дардан әлдеқайда төмен көрсеткіш.
Мұны бес елдің де экономикалық және әлеуметтік дамуына кең жол аша­тын бірегей бәсекелік артық­шы­лық деу­ге болады. Жастар экономика, технология және мәдениет сала­ла­рын­дағы жаңару үдерістерінің қоз­ғау­шы күші бола алады. Жаһандық бәсе­келестік жағдайында та-бысқа жету­дің кілті өскелең ұрпақтың қолында.
Осы орайда ғылым-білім саласын­дағы ынтымақтастықты тереңдету, жас­тар арасындағы байланысты ны­ғайту және жас ұрпаққа тың мүм­кін­діктер беріп, әлеуетін асыруға бағыт­талған ор-тақ құрылымдар қалып­тастыру – өзекті міндет.
Қазақстан жоғары оқу орындары ара-сындағы ықпалдастықты дамыту, бір-бірінің аумағында білім ордаларының филиалдарын және ортақ факультеттер ашу ісіне барын­ша қолдау білдіреді. Біз көрші елдер жастарының Қазақстанда жо­ғары білім алуға деген ұмтылысын жо­ғары бағалаймыз және олардың өз университеттерімізде оқуына бері­летін квота санын біршама арттырамыз. Бү-гінде Қазақстанның жоғары оқу орын-дарында Орталық Азиядан келген 9 мыңға жуық студент білім алып жүр.
Кейінгі жылдары елімізде шетелдің бірқатар жетекші университеттің өкіл-діктері ашылды. Ғылыми зерт­теулерді жүзеге асыратын жоғары оқу орында-рының саны артып келе­ді. Технология-лық парктер мен инже­нерлік орталықтар ашылып жатыр. Бұл жұмыс Қазақстанды өңірлік білім беру хабына айналдыру жөнін­дегі стратегиялық мақсатымыздың аясында жүргізіліп отыр. Біз жоғары бі-лім берудің Орталық Азиядағы бірыңғай кеңістігін құру жолында күш-жігерімізді біріктіріп, сеніммен алға қадам бастық.
Алтыншы. Бауырлас халық­тар­дың мәдени-гуманитарлық байла­ныс­тарын үйлестіру негізінде елде­ріміздің өрке-ниеттік бірегейлігін қалыптастыру маң-ызды миссияға айналып келеді.
Орталық Азияның заманауи кел­бетін жасай отырып, біз азамат­та­рымыздың ұлттық және өңірлік бі­ре­г­ейлігіне жаңа көзқарасты да қалып­тастырамыз. Бізді Орталық Азия­ға тән айрықша болмы-сымыз бірік­тіреді. Төл мәдениетіміз бен дәс­түр­леріміз де соның негізінде қалып­тасқан. Ортақ тарихи тамырымызды құр­меттеу, мәдениетаралық диалог және конфессияаралық келісім Орталық Азия бірегейлігінің өзегі саналады.
Тарихи жадымыз – халықтары­мыз-дың ұлттық сана-сезімінің мыз­ғы­мас тұ-ғыры. Біз ата-бабалары­­мыз­дың жетістік-терін және бай мәде­ниетімізді мақтан тұтамыз. Осы орын­ды мақтаныш қазір барша ұлт­тар­­дың табысты дамуына, сон-дай-ақ олар­дың болашаққа сеніммен қадам басуына қуатты серпін береді. Сон­дық­тан біз ортақ тарихымыздың жарқын беттеріне көбірек назар ауда­руға тиіспіз. Орталық Азияның жал­пы тарихын түркі, парсы, араб, қытай, Ресей және Батыс Еуропа де­рек­көздеріне сүйеніп жазу ма-ңызды міндет деп санаймын.
Жаһандық бәсекеге қабілетімізді арт-тыру үшін біз бірлігімізді сақтай отырып, ортақ мақсаттарға үздіксіз ұмтылуымыз керек. Ұлы Абай «Бірлік – ақылға бірлік» деп бекер айтпаған.
Қазір жер жүзінде геосаяси жобалар мен идеологемалар дәріптеліп жатыр. Мұндай жағдайда біз өзіміз­ге тән қонақ-жайлық, ынтымақ және өзара қамқорлық сияқты қасиет­терімізді, сондай-ақ отба-сылық құн­ды­лықтарымызды және басқа да озық дәстүрлерімізді қамтитын руха­ни-мәдени кодымызды көздің қара­шығындай сақтауымыз керек.

Сөз соңында өңірлік ынтымақ­тастық-тың шынайы ахуал ғана емес, өмірлік қажеттілік екенін атап айтқым келеді.
Геосаяси белгісіздік белең алып, әлем­-дік тәртіптің қалыптасқан үлгісі ыды­рап тұрған қазіргі жағдайда бұл – шын мә-нінде, бірден-бір оңтайлы тәсіл. Біздің болашағымыз бірлігі­міз­ді ны­ғайтуға, өз-ара сенімді арттыру­ға және барша әлемге ашық болуға байла­нысты. Осы қағидат-тардың не­гізінде ға­на біз Орталық Азия-ның серпінді, ин­но­вациялық және мәде­ни бай өңір ре­тін­дегі ренессансын қамта-масыз ете аламыз.
Өңірлік бірлік парадигмасын күшей-ту қазіргі және болашақтағы сын-қатер-лерге барынша лайықты жауап болады, жағымсыз үрдістерді тежеуге қатысты ортақ ұстанымдарды әзірлеуге мүмкіндік береді, кез келген сыртқы күшке қарсы тұруға қажетті пәрменді шаралардың негізіне айналады. Сол үшін Қазақстан-ның ұсынысы бойынша Аймақтық ко-операцияны дамыту жөніндегі «Орталық Азия – 2040» тұжырымдамасы дайын­далды. Онда көпқырлы және бес­жақты ықпалдастықты одан әрі дамыту бағдар-лары айқындалған.
Біз өз тарапымыздан «Табысты Орта-лық Азия – табысты Қазақстан» қағида-тын дәйекті түрде ұстанып келеміз және өңірдегі стратегиялық әріптестеріміз бен одақтастарымыз интеграциялық үдеріс-терді одан әрі дамытуға қаншалықты дайын болса, біз де соншалықты дайын екенімізді мәлімдейміз.

Қасым-Жомарт ТОҚАЕВ,
Қазақстан Республикасының Президенті

Made on
Tilda